пʼятниця, 20 лютого 2015 р.

Конспект уроку з природознавства 5 клас. + відеопрезентація

Урок « Речовини. Фізичні властивості речовин»

Мета
Навчальна: сформувати поняття «речовина», уявлення про властивості речовин, пояснити учням різноманітність стану речовин, умови за яких відбуваються їхзміни ;
Розвивальна: формувати науковий світогляд про найпоширеніші в природі речовини, розвивати абстрактне мислення про властивості різних речовин, допитливість учнів, спостережливість;
Виховна: виховувати повагу до набутих людством знань, умінь, взаємодопомогу, вміння працювати в колективі.
 Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
 Обладнання: зразки речовин , презентація, малюнки, зошити, підручник, дидактичні картки.
 Очікувані результати: учні навчаться розрізняти агрегатний стан речовин, їхні фізичні властивості — колір, блиск, запах, прозорість тощо, набудуть певних вмінь й навичок роботи на уроці.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1.-Давайте згадаємо, що ми називаємо природою?
Природа – це те, що нас оточує, тобто, це -  тіла.
-Що ми називаємо тілом?
Тіло – це усе живе і не живе, що створено природою або людиною.
-Які бувають тіла?
Природні (дерево, квітка) та рукотворні( автомобіль, мікроскоп)
-З чого складається тіло?
З речовин
2.Самостійне виконання завдання.
 З яких речовин складаються наведені в таблиці тіла?

Тіло
Речовина
Цвях
Алюміній
Склянка
Вода
Ланцюжок
Цукор
Сніжинка
Золото
Цукерка
Залізо
Дріт
Скло
Стіл
Деревина


IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Природа існувала завжди. Вона вічна: завжди була і завжди буде. Нас оточують природні тіла та дуже багато речей, предметів, які зробила людина завдяки праці та розуму. У них багато спільного, не тільки за певними характеристиками, а й за властивостями. Мета наук про природу — відкривати, вивчати та використовувати довкілля для потреб людини. Сьогодні ми для себе відкриємо знання про властивості того, з чого створене наше довкілля.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛУ
1.     Вступне слово вчителя.
Речовин надзвичайно багато, і вони різноманітні. Їх відомо понад 10 млн. Ми живемо у світі речовин. Наш організм також складається з багатьох речовин. Є речовини природні, а деякі з речовин є штучними, тобто створені людиною. В природному стані вони не існують. Наприклад пластмаси, поліетилен, целофан, нейлон, капрон. Їх виробляє хімічна промисловість. Саме ці речовини погано розкладаються у природі й дуже засмічують її.
2.     Бесіда.
- Чи можуть різні тіла складатися з однієї й тієї ж речовини? Наведіть приклади.
Сніжинка, крига, градина, іній, роса, – всі вони утворилися з однієї речовини – води.
-Поміркуйте, чого більше на світі тіл чи речовин та поясніть чому.
     Тіл існує значно більше, ніж речовин, адже з однієї речовини можуть утворюватись різні тіла.
3.     Робота з підручником ( ст.. 24)
4.     Пояснення вчителя, демонстрації різноманітних властивостей речовин.
 Кожна речовина має свої специфічні властивості, тобто ознаки, яки її вирізняють серед інших речовин. Розрізняють фізичні та хімічні властивості речовин.
     Хімічні властивості виявляються лише у процесі перетворення одних речовин на інші. Наприклад, здатність кисню підтримувати горіння – його хімічна властивість.
     До фізичних властивостей належать агрегатний стан, колір, блиск, запах, смак тощо. Ці властивості речовин можна визначити візуально. Наприклад, мідь має жовтий колір та металевий блиск. Оцет, нашатирний спирт – різкий запах. Кухонна сіль – солоний смак.
 Деякі фізичні властивості речовин визначають експериментально, або завдяки приладам. Це розчинність у воді, відносна густина (тобто відносно води: важча чи легша речовина за воду,  плаває чи тоне вона у воді), температура кипіння і плавлення, твердість, електропровідність, теплопровідність.
5.Складання опорного конспекту « Агрегатні стани речовин» та обговорення його змісту. 
А зараз детальніше розглянемо таку фізичну властивість, як агрегатний стан.
Опорний конспект
Агрегатні стани речовин
Твердий                        Рідкий              газоподібний
Тверді тіла                                 Рідини                               Гази
(олівець, зошит, стіл)    (вода, молоко, бензин)    (повітря, кисень)
-зберігають форму;     -не мають форми, приймають         -не мать форми;
                                                           форму посудини;
-зберігають об'єм;               -зберігають об’єм;                            -не зберігають 
-мають різну твердість      -текучі;                                                об’єм;
-мають власну поверхню   -утворюють вільну                            -леткі;
                                               горизонтальну                                -заповнюють весь 
                                                   поверхню.                                     наданий
                                                 об’єм.
                                        
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.
 Виконайте завдання : закінчити речення очікувань:
¨ Я знаю, що властивості речовин можуть бути: фізичні та хімічні
¨ Я знаю, що до фізичних властивостей належать: агрегатний стан, колір, блиск, запах,смак,густина,температура кипіння й плавлення, розчинність у воді,твердість,теплопровідність та електропровідність.
¨ Я знаю, що фізичні властивості речовини можна виявити за допомогою органів чуттів чи виміряти за допомогою приладів .
¨  Я знаю, що хімічні властивості речовин виявляються у процесі перетворення одних речовин на інші.
¨ Я знаю, що існують 3 агрегатні стани – це_твердий, рідкий ,газоподібний.
¨  
 Висновок:
 Сьогодні на уроці ми розглянули фізичні властивості речовин, згадали, що  усі тіла складаються з речовин. Хімія – це наука про речовини, їхню будову, властивості й перетворення одних речовин на інші. У свою чергу, кожна речовина індивідуальна і неповторна за своїми ознаками – властивостями. Знання властивостей речовин необхідні для їх практичного застосування.

VI.  ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ:

 параграф 5, питання після параграфу 1-5 ( усно), виконати завдання в  зошиті з друк  основою (с.13, 14)

Немає коментарів:

Дописати коментар